Naast
de
spirituele,
politieke en astronomische overwegingen zijn er meer
visies op de tijd. Er zijn historische beschouwingen, chronobiologische
noties, psychologische geestelijke gezondheids paradigmata,
sociologische ideeën en onderzoekingen, filosofen en
filosofieën begaan met dat begrip en meer benaderingen van de
diverse afdelingen der wetenschap. De Orde van de Tijd beijverde zich
artikelen van andere wetenschappers te verzamelen en ze te presenteren
en in hun geheel voor deze site te behouden. Het is een groeiende
verzameling die een beeld geeft van een algemeen wetenschappelijk
begaan zijn met dit essentiële onderwerp van onderzoek. Lees over
andere wetenschappen en voeg het uwe toe!
Tot het onderwerp van de tijd hebben talloze
wetenschappen bijgedragen met allerlei soorten van onderzoekingen en
conclusies. Vanaf deze pagina kan men surfen om deze verschillende
onderwerpen aan een onderzoek te onderwerpen. Er zijn slechts een paar
onderwerpen op deze site bewaard daar er nog vele andere internet
pagina's en tijdwetenschappen zijn die hier niet staan opgesomd, die
door andere webmasters worden onderhouden. Voor de laatstgenoemden
wordt een tijd-directory van de
Linking-Bibliotheek geboden, de
menswetenschappelijke linksverzameling van de Orde van de Tijd. Een
ieder die zijn eigen Internet bijdrage mist op deze pagina's kan rechtstreeks online oplinken
vanaf de Linking Library gastenpagina om
te worden opgenomen in de tijddirectory.
Zie ook onder politiek en spiritualiteit van deze site voor meer
idealistische artikelen over de psychologie van de tijd.
Ga naar de Citaten over de Tijd om (in het Engels) te lezen wat de grote
geesten van de mensheid over het onderwerp hebben gezegd.
Psychologie
/
wetenschapsfilosofie
Het 'NIET'-ParadigmaRené P.B.A. Meijer,
(
Maart 1986) 'Alle (paradigmatische)
aktiviteit bestaat als een relatieve, zichzelf bewijzende
tijdsgewaarwording die merkwaardigerwijze in feite niets anders doet
dan de tijdgebonden buitenwereld met het wisselende andere te
(ont)kennen terwille van de eigen vitaliteit.' In dit artikel
wordt nader ingegaan op de betekenis van het begrip paradigma voor het
psychologiebedrijf. Na een nadere toelichting op de psychologie als de
studie van het woord, wordt ingegaan op de negatie bij de bestudering
van door menselijke waarden bepaalde paradigmata. Met de positieve
erkenning van deze negatie worden de implicaties besproken van het
daaruit volgende 'NIET'-paradigma.
Psychologie
Vadertje Tijd: de
Analytische Conclusiedoor: Drs. R.P.B.A. Meijer. Een verslag in 1991 uitgebracht aan P. Vroon,
Professor in de experimentele psychologie, over het Tijdsysteem. Dit
verslag vormde de basis voor het boek 'De Spiegel van de Tijd' en het bouwen van deze
website. Ook werd het gepresenteerd op de 'International Conference on
Health and Spirituality' te Poona, India sept 1992.
Horologie
Impatient Pendulumdoor D. H. (Long Now Foundation): Enkele
gedachten over de werkelijkheid van de moderne timing: de auteur
beklaagt zich erover dat hij uit zijn doen is wat betreft de
traditionele orde en droomt van een klok die het Nu definieert dat de
bewegingen van de hemellichamen in verband brengt met wereldse
kalenders.
Sociale
Wetenschap
Cultural Studies as
Geisteswissenschaften? Time, Objectivity, and the Future of Social
Sciencedoor R. E. L. Dit artikel stelt het belang aan de
orde van de culturele studies als een discipline van het
personalistisch belang en het historisch aspekt van de tijd
noodzakelijk als een tegenwicht voor de impersonalistische en
niet-historische visie op de ti jd van de natuurwetenschappen. Het zet
aan tot begrip voor de sociale wetenschappen als zijnde even zo
objectief en van levensbelang voor ons begrip voor het verleden en de
kontrole over de toekomst.
Sociologie
Times of our Lives:Een sociologische verkenning
over het onderwerp van de tijd met de stelling dat de meeste van onze
tijden van leven een cyclische kwaliteit hebben. Dit lange artikel in
twee gedeelten voert de lezer mee door alle onderwerpen, van
circadiaanse ritmen tot de implicaties van de spraakmakende
onwetendheid op dit punt. Ontleend aan Professor M. C. K.'s "A
Sociological Tour Through Cyberspace" Department of Sociology &
Anthropology, Trinity University,Texas.
Recht
Cybertime, Cyberspace and Cyberlawdoor M.E.K.:
"Cybertijd neemt niet de klokkentijd weg en vervangt ze ook niet;
niettemin kan ze ook een nieuw stel van interakties met de tijd
opleggen aan een temporeel model waarvan we aannemen dat het deel
uitmaakt van de gefixeerde natuurlijke orde, meer dan van een
veranderlijke cultuur." par 26. Dit artikel verbindt het begrip van de
tijd met het rechtsbegrip en doet een voorstel tot een serieuze
betrokkenheid wat betreft de mogelijke gevolgen van de cybertijd.
Natuurkunde
Time.(by: G. J. W. Imperial
College of Science and Technology). Dit artikel benadrukt het belang
van waarnemer-afhankelijke timing als een gevolg van de moderne revisie
van het tijdbegrip.
Natuurkunde
A Walk Through Time - Dit artikel
beschrijft de geschiedenis van de tijdmeting vanuit het perspektief van
het komen tot een betrouwbare klok. Door NIST, National Institute of Standards and
Technology, die de atoomtijd bijhouden.
Filosofie
An Integral Theory of Consciousnessdoor K. W. Een bekende bewustzijnsonderzoeker
verschaft uitleg over de verschillende wetenschappen betrokken bij het
begrip van het bewustzijn en de vele dimensies ervan.
Filosofie
The Spectrum of consciousness: Integral
psychology and the Perennial Philosophy. Hoofdstuk 1 van: The Eye of
The Spirit by K.W. Dit artikel beschrijft het zogeheten Human
Consciousness Project, een "master template" van de verschillende
stadia, structuren, en bewustzijnstoestanden waaruit een "Perennial
Philosophy" van de mensheid naar voren treedt bestaande uit variaties
op de tradities van de grote wijsheid. (vergelijk: "The Game of Order"). Voor de mogelijke
corruptie van deze 'holarchie' doet de auteur een suggestie zich niet
te ontdoen van de holarchie per se, maar om hun arrogante 'holons' een
halt toe te roepen (en ze te integreren) ten einde de historische
collectieve ontsporing in onze moderne psychologie te boven te komen.
Filosofie
Apollo and Dionysus:van Krijg tot Assimilatie in
De geboorte van de Tragedie en Voorbij Goed en Kwaad. Door B.B.
'Apollo's essentiële wapen aanvaardend en transformerend, is
Dionysus bij monde van de filosoof in staat te zeggen: - en welk masker
hij draagt, kunnen we niet zeggen, - : "Met een zo strak gespannen boog
kunnen we nu schieten op de verst verwijderde doelen."
Geschiedenis
Worldbook on Time &Calendars: een kort
historisch overzicht van de verschillende kalendersystemen van de
verschillende wereldculturen. ( Worldbook is een multimedia
encyclopedie).
Geschiedenis
Time and its role in the history of thought and action(ontleend aan de Encyclopedia Britannica).
Dit artikel bespreekt de geschiedenis van het denken over de Tijd
waarbij proces-filosofen worden onderscheiden van de filosofen van de
veelvoud, filosofen van het eeuwige leven en filosofen van de
wedergeboorte in de stroom van de tijd. Het voorwetenschappelijke
begrip van de individuele ervaring van de werkelijkheid naar tijd en
tijdloosheid wordt afgeschilderd als de grond voor de tweedeling tussen
hen die er een cyclische visie op nahouden en zij die er een
één-richtings visie van de tijd op nahouden. Ondanks het
oorspronkelijke westerse religieuze een-richtings denken, heeft het
cyclisch begrip van de tijd , zo houdt dit artikel staande, gewonnen
aan aanhang. Met de Grieken zich bewegend tussen liefde en wedijver
(onze Ying & Yang) in tegenstelling tot de ontkenning van beweging
en veelvormigheid, bestond er de suggestie dat de gang van de tijd de
essentie van de werkelijkheid is. Het Christelijke een-richtings denken
wordt daarbij herkend als apocalyptisch en leidend tot crisis en
ineenstorting wat eveneens wordt beschreven in de moderne sociale
theorie. Moderne wetenschappelijke begrippen worden beschreven als
systemen vormend die over de tijd heen konstant blijven en daarbij
aanleiding geven tot een ander soort van metafysica.
Geschiedenis
A Brief History of Time - From
Thales to Callippus byC. W.: Een kort overzicht van de geschiednis van
ons westers tijdsbeheer. Vanuit het standpunt van de oude griekse
filosofen worden zo onderwerpen aangesneden in de ontwikkeling van ons
moderne tijdsbewustzijn. Met de oude filosofen die de basis vormden
voor het moderne begrip van de chronologie wordt uitgelegd dat veel
afhing van een kalender die juist was voor de landbouw.
Medische
Psychologie:
Drugs, addiction and control: Door R.M.
Redenerend naar aanleiding van de film The Insider wordt het onderwerp
van de soft-druggewenning besproken in het licht van een
voorwereldlijke roofdier-neurose die ons bewustzijn zou verduisteren
als ook ons geweten in relatie tot de natuur en de nodige menselijke
waarden om uit de duisternis van het drugsmisbruik, de politieke
besluiteloosheid en de legale oorlogsvoering tegen burgers te geraken.
De konklusie is dat men via vertrouwelijke kennis erin moet slagen te
genezen van de neurose en dat wettelijk gezien men de dokter moet
raadplegen als de autoriteit in geval van legaal druggebruik. Alien Frequencies and Aids by R.M.. Dit artikel benadrukt het belang van het alert zijn op de
thema's van de cinema die het analytisch materiaal vormen van
waarschuwingssignalen van - in dit artikel - een afwezigheid van
relativiteit in ons respekt voor de tijd. De angst voor buitenaardse
frequenties en een geneesmethode voor de besmetting met het HIV-virus
wordt besproken naar aanleiding van een s.f. film.
Management: eTime: The Need for a Cybertime Epoch.By Dr. J. P. S. (Professor
aan
het
Indian Instituut voor het Management, Ahmedabad). gebaseerd op
een bespreking van ' the Concept of Time in Philosophy, Physics,
Biology and Psychology,' het geschrift dat beweertt dat ontwikkelingen
in de Cyber-connectivity de absurditeit aan het licht brengen van het
behandelen van Tijd en Ruimte als een enkelvoudige dimensie. Het
geschrift onderzoekt tevens de verschillende tijdmaten die momenteel
gangbaar zijn en argumenteert dat geen van die maten beantwoord aan de
eisen die de commercie en de wet stelt aan transacties die plaatsvinden
in de cyberruimte. Het doet de suggestie dat cyber connectivity de
wetenschappelijke wereld een unieke kans biedt om de Tijd los te
koppelen van het ruimtebegrip en het van de Geo-link te bevrijden. Zo
komt het derhalve tot een voorstel voor een nieuwe tijdmaat en een
nieuw tijdperk, genaamd eTime die wordt ingevoerd om aan de behoeften
tegemoet te komen van een Cybertijd tijdperk. Het artikel stelt verder
voor dat het veronderstelde nulpunt van de eTijd ofwel het begin van
het begrip van de Cybertijd zou moeten aangegeven ofwel zou moeten
worden aangeduid door het begrip van de cyberruimte van het Defense
Advanced Research Project Agency of door het tijdperk van het tekenen
van een 'Een onafhankelijkheidsverklaring van de Cyberruimte', b.v..
vr, Feb 9, 1996 17:16:35 +0100 te Davos, Zwitserland.
Tijdsmanagement
is
een
systematische manier om alle activiteiten te verrichten in welke
bereik van menselijke inspanning dan ook. Het westerse management-idee
van welvaart voor sommigen voor enige tijd is volledig mislukt in haar
opzet om een garantie te bieden van een beter individueel bestaan en
een grotere sociale welvaart. De wanhopige positie van Arjuna in het
eerste hoofdstuk van de Gita is kenmerkend voor deze
menselijke situatie welke zich vroeg of laat kan voordoen in het leven
van iedere man van daadkracht. Heer Krishna in de Gîtâ
adviseert hoe te managen terwille van een betere tijd. Zijn Tijd.'
Men kan
zich verenigen in het privé met een huwelijk, in de arbeid met
een arbeidscontract, in de politiek met een politieke partij en in de
geest met een religie. Maar wat is nu eigenlijk de filosofie van al die
vereniging? Hoe zijn die verenigingen zelf weer verenigd als
één cultuur, wat weerhoudt ons en verward ons in het ons
verenigen en is er zoiets als een algemene orde van vereniging? Of wat
is het belang van het persoonlijke tegenover het onpersoonlijke in
vereniging, over welke normen en waarden hebben we het, wat is de
theorie en wat is de praktijk? Hoe hangt het allemaal samen en hoe laat
zich dat politiek vertalen? Dit betoog biedt een korte samenhangende
visie, een filosofie van vereniging als de oplossing, voor dit complexe
probleem.
Bij een
geweldloze levensstijl hoort ook het niet onnodig van geweld zijn tegen
de natuur in het algemeen en tegen dieren in het bijzonder en dat je
dus een vegetariër bent, iemand die geen vlees eet. In dit
overzichtsartikel over vegetarisme wordt het verband gelegd tussen
geweldloos delen in de zin van een vegetariër zijn, en respect
hebben voor de natuurlijke tijd van de zon en de maan in relatie tot de
ether.
Er moet een nieuwe energiepolitiek komen, een
politiek gericht op een meer duurzame energiewinning. Daarvoor moeten
we begrijpen welke vormen van duurzame energie er bestaan: er bestaat
een keuze uit een directe winning uit de oerbron of de indirecte
winning uit een bemiddelend, materieel aanwijsbaar medium als de zon,
de wind of het water. Een nieuwe energiepolitiek levert een nieuwe
manier van denken en een nieuwe manier van omgaan met de tijd op: een
ander paradigma dat niet zonder meer wordt begrepen of ingang kan
vinden. De nieuwe vindingen wat betreft de directe winning van duurzame
energie vragen om een duidelijke formulering van die nieuwe manier van
denken. Deze manier van denken vinden we in Einstein's begrip van de
relatieve ether dat van toepassing is op deze vindingen. Het
maatschappelijk succes van een dergelijke nieuwe energiepolitiek hangt
af van verschillende overwegingen van orde wat betreft de economie, de
politiek, de wetenschap en de religie. Concluderend mag er gesproken
worden van een nieuwe, syncretische benadering in de liefde voor de
kennis die een mens tot mens maakt: de filognosie als de verzamelterm
voor alle kennisgebieden gemoeid met het nieuwe paradigma van de
relatieve ether
Lezing op
symposium over cognitie in kunst en wetenschap,
Groningen, 3 oktober 2008.
Van wie is de tijd? Op zich lijkt dit een eenvoudige, bijna overbodige
vraag. De tijd is van ons, zou je zeggen, want de tijd is van een ieder
die leeft. Leven zou je simpelweg als de hoeveelheid tijd die iemand
toebedeeld krijgt kunnen omschrijven, tegenwoordig als je geluk hebt
zo’n vijfenzeventig jaar. Dit antwoord zegt welliswaar iets over de
verwachte duur van de tijd waarover we gemiddeld tijdens ons leven
menen te kunnen beschikken, maar vertelt ons nog weinig over de
ervaring van die toegemeten portie tijd zelf. Zie ook video 1 & 2 naar aanleding van
haar boek Stil de Tijd,
en site.
Vandaag de dag is het gebruik maken van de theoretische
vierde dimensie in de kunst vaak voorkomend. Maar waar vindt dit zijn
oorsprong? Het door kunstenaars verwerken van de vierde dimensie in de
jaren tien en twintig had andere intenties dan dat dit nu heeft. Daarom
moet je het ook in de toenmalige context zien. site.
In
dit artikel worden de verschillende filosofische, theologische,
literaire, spirituele en natuurkundige ideeën besproken wat
betreft het begrip tijd, van de vroegste inzichten uit de Vedische
cultuur van Vyâsadeva tot aan de modernste van Ilya Prigogine en
andere moderne denkers over en onderzoekers van de tijd.